Indhold:
Brydning mellem middelalder og renæssance
Tværgrammatisk kursus i dansk og engelsk samt screening Sproglig analyse af tekstuddrag og grammatiske øvelser knyttet til: Klaus Rifbjerg: Arkivet, 1967 Inge Eriksen: Fugletræet, 1979 Benny Andersen: Tykke Olsen, 1968 Villy Sørensen: Chefen
I relation til de tværgrammatiske moduler (ordklasser og sætningsanalyse) arbejder vi med sproglige virkemidler i forskellige litterære tekster. Teksterne benyttes til give eleverne en forståelse for, hvilke muligheder den sproglige form byder på i forhold til indholdssiden. I den forbindelse arbejder vi med analyse af sprogets ordklasser, stilleje, stilistiske virkemidler, billeder og sætningsopbygning. I tilskud til tekstarbejdet, arbejder eleverne med grammatiske øvelser modelleret over de brugte tekster. Der arbejdes også med skriveøvelser: Teksterne omskrives i forhold til bestemte virkemidler.
Klip: TV3, Robinson Ekspeditionen (2003), varighed 3:19 Artikel: Jes Stein Pedersen: I virkeligheden: Jeg vil også være berømt (1999) Romanuddrag: Morten Sabroe: Hoffmans (2003)
Eleverne præsenterer for og træner forskellige skriveteknikker: Hurtigskrivning, mindmapping og hv-spørgsmål. På baggrund af træningen skrives et læserbrev. Læserbrevet skrives i word med fokus på forskellige krav til opsætning og illustrationsmateriale. Eleverne læser hinandens læserbreve og giver hinanden feedback på indhold og sprog. Eleverne arbejder atter med læserbrevet efter en gennemretning og der snakkes om generelle sproglige svagheder.
Modul 1-4 i Fra ord til sætning
Længerevarende gruppearbejde i dansk, engelsk og medier: Dokumentar: Rejsen på Ophavet af Max Kestner Jakob Ejersbo: Sushi Sunshine, Superego 2000 Sidsel Falsig Pedersen: Liv
Tværfagligt forløb mellem dansk, engelsk og medier i løbet af uge 39 (dansk/medier)-40 (dansk/engelsk)-41 (engelsk/medier). Oven på det sproglige fokus, har det i forhold til dansk har det været formålet med dette forløb, at introducere eleverne til danskfagets øvrige to områder: Medier og litteratur. I forhold til et overordnet emne: Jagten på identiteten har eleverne arbejdet med en dokumentarfilm og to noveller, hvor tilgange og analyseredskaber har været i fokus sammen med gruppearbejdsformen. Produkterne har bestået i klasseoplæg og løbende selvevaluering.
Litteraturens Veje, s. 14-27 Genreintroduktion Dokumentar, Søren Rye og Preben Mørkbak: Erik den rødes saga Animation af Vølvens spådom Uddrag af Snorres Edda: Balders død Uddrag af Villy Sørensen: Ragnarok: Balders død + Ragnarok Eksempler på skjaldekvad Uddrag af Njalds saga Eigil Skallegrimssons saga/Gisle surssøns saga
I dette forløb har målet været at fokusere på tre indgange til dansk kultur: 1. Den vestlige kulturarv (folkesprogstraditionen, arven fra den klassiske lærdom og kristen-dommen) 2. Genreformer og 3. Mundtlig versus skriftlig fortællekultur i dansk oldtid. Eleverne er blevet introduceret til hovedgenrerne; epik, lyrik og drama og i tekstmaterialet arbejdet med episke, lyriske og dramatiske virkemidler. Der har været fokus på de stilistiske forskelligheder mellem mundtlig og skriftlig fortællekultur og overgangen fra den norrøne folkesprogskultur til en kristen, latinsk kultur. Arbejdsformerne har varieret mellem læreroplæg, gruppearbejde, summegrupper, elevfremlæggelse og klassediskussioner. Forløbet er afsluttet med en skriftlig opgave over et læst værk (Eigil Skallegrimssons saga eller Gisle surssøns saga).
BRYDNING MELLEM MIDDELALDER OG RENÆSSANCE Litteraturens Veje, s. 28-46 Ebbe Skammelsøn (folkevise) Torbens datter (folkevise) Harpens kraft (folkevise) Germand Gladensvend (folkevise) Ramund (folkevise, fortolket af sorten muld) Tor af Hafsgaard (folkevise, fortolket af Sorten muld) Film: Rosens navn Umberto Eco: Af Efterskrift til Rosens Navn, kapitlerne: Romanens kosmologi, Kriminalromanens metafysik Amled (heltesagn) + uddrag af Shakespeare: Hamlet Uddrag af Crestién de Troyes: Løveridderen
I forbindelse med klassens studierejse til Firenze (uge 11, 2006) har dansk suppleret et projekt mellem historie og religion under titlen: Brydning mellem middelalder og renæssance. Dansk har arbejdet direkte sammen med historie i forhold til filmatiseringen af "Rosens Navn", hvor filmen i danskfaget er blevet belyst i forhold til de narrative og erkendelsesmæssige elementer. Folkeviserne har fungeret som danskfagets perspektiv på middelalderen. Det korte forløb er afsluttet med en skriftlig opgave. Heltesagnet "Amled" og ridderromanen "Løveridderen" har belyst et bredere europæisk perspektiv samt linjer fremefter i forhold til Shakespeares "Hamlet" og den høviske kærlighed. Renæssanceteksterne er læst med fokus på ligheder og forskelle, narrativt og erkendelsesmæssigt.
|
(sm 1, nt)
medieværk
værk 1 |