Indhold:

1. HF 2005/2006

Sproglige virkemidler

Skriftlig basiskursus

Grammatikkursus

Jagten på identiteten

Mytologi og saga

Brydning mellem middelalder og renæssance

 

1. HF 2005/2006

 

SPROGLIGE VIRKEMIDLER

Tværgrammatisk kursus i dansk og engelsk samt screening

Sproglig analyse af tekstuddrag og grammatiske øvelser knyttet til:

Klaus Rifbjerg: Arkivet, 1967

Inge Eriksen: Fugletræet, 1979

Benny Andersen: Tykke Olsen, 1968

Villy Sørensen: Chefen

 

I relation til de tværgrammatiske moduler (ordklasser og sætningsanalyse) arbejder vi med sproglige virkemidler i forskellige litterære tekster. Teksterne benyttes til give eleverne en forståelse for, hvilke muligheder den sproglige form byder på i forhold til indholdssiden. I den forbindelse arbejder vi med analyse af sprogets ordklasser, stilleje, stilistiske virkemidler, billeder og sætningsopbygning. I tilskud til tekstarbejdet, arbejder eleverne med grammatiske øvelser modelleret over de brugte tekster. Der arbejdes også med skriveøvelser: Teksterne omskrives i forhold til bestemte virkemidler.

 

SKRIFTLIG BASISKURSUS

(eget materiale)

 

 

Klip: TV3, Robinson Ekspeditionen (2003), varighed 3:19

Artikel: Jes Stein Pedersen: I virkeligheden: Jeg vil også være berømt (1999)

Romanuddrag: Morten Sabroe: Hoffmans (2003)

 

Eleverne præsenterer for og træner forskellige skriveteknikker: Hurtigskrivning, mindmapping og hv-spørgsmål. På baggrund af træningen skrives et læserbrev. Læserbrevet skrives i word med fokus på forskellige krav til opsætning og illustrationsmateriale. Eleverne læser hinandens læserbreve og giver hinanden feedback på indhold og sprog. Eleverne arbejder atter med læserbrevet efter en gennemretning og der snakkes om generelle sproglige svagheder.

 

GRAMMATIKKURSUS

Modul 1-4 i Fra ord til sætning

 

JAGTEN PÅ IDENTITETEN

Længerevarende gruppearbejde i dansk, engelsk og medier:

Dokumentar: Rejsen på Ophavet af Max Kestner

Jakob Ejersbo: Sushi Sunshine, Superego 2000

Sidsel Falsig Pedersen: Liv

 

Tværfagligt forløb mellem dansk, engelsk og medier i løbet af uge 39 (dansk/medier)-40 (dansk/engelsk)-41 (engelsk/medier). Oven på det sproglige fokus, har det i forhold til dansk har det været formålet med dette forløb, at introducere eleverne til danskfagets øvrige to områder: Medier og litteratur. I forhold til et overordnet emne: Jagten på identiteten har eleverne arbejdet med en dokumentarfilm og to noveller, hvor tilgange og analyseredskaber har været i fokus sammen med gruppearbejdsformen. Produkterne har bestået i klasseoplæg og løbende selvevaluering.

 

MYTOLOGI & SAGA

Litteraturens Veje, s. 14-27

Genreintroduktion

Dokumentar, Søren Rye og Preben Mørkbak: Erik den rødes saga

Animation af Vølvens spådom

Uddrag af Snorres Edda: Balders død

Uddrag af Villy Sørensen: Ragnarok: Balders død + Ragnarok

Eksempler på skjaldekvad

Uddrag af Njalds saga

Eigil Skallegrimssons saga/Gisle surssøns saga

 

I dette forløb har målet været at fokusere på tre indgange til dansk kultur: 1. Den vestlige kulturarv (folkesprogstraditionen, arven fra den klassiske lærdom og kristen-dommen) 2. Genreformer og 3. Mundtlig versus skriftlig fortællekultur i dansk oldtid. Eleverne er blevet introduceret til hovedgenrerne; epik, lyrik og drama og i tekstmaterialet arbejdet med episke, lyriske og dramatiske virkemidler. Der har været fokus på de stilistiske forskelligheder mellem mundtlig og skriftlig fortællekultur og overgangen fra den norrøne folkesprogskultur til en kristen, latinsk kultur. Arbejdsformerne har varieret mellem læreroplæg, gruppearbejde, summegrupper, elevfremlæggelse og klassediskussioner. Forløbet er afsluttet med en skriftlig opgave over et læst værk (Eigil Skallegrimssons saga eller Gisle surssøns saga). 

 

 

BRYDNING MELLEM MIDDELALDER OG RENÆSSANCE

Litteraturens Veje, s. 28-46

Ebbe Skammelsøn (folkevise)

Torbens datter (folkevise)

Harpens kraft (folkevise)

Germand Gladensvend (folkevise)

Ramund (folkevise, fortolket af sorten muld)

Tor af Hafsgaard (folkevise, fortolket af Sorten muld)

Film: Rosens navn

Umberto Eco: Af Efterskrift til Rosens Navn, kapitlerne:

Romanens kosmologi, Kriminalromanens metafysik

Amled (heltesagn) + uddrag af Shakespeare: Hamlet

Uddrag af Crestién de Troyes: Løveridderen

 

 

I forbindelse med klassens studierejse til Firenze (uge 11, 2006) har dansk suppleret et projekt mellem historie og religion under titlen: Brydning mellem middelalder og renæssance. Dansk har arbejdet direkte sammen med historie i forhold til filmatiseringen af "Rosens Navn", hvor filmen i danskfaget er blevet belyst i forhold til de narrative og erkendelsesmæssige elementer. Folkeviserne har fungeret som danskfagets perspektiv på middelalderen. Det korte forløb er afsluttet med en skriftlig opgave. Heltesagnet "Amled" og ridderromanen "Løveridderen" har belyst et bredere europæisk perspektiv samt linjer fremefter i forhold til Shakespeares "Hamlet" og den høviske kærlighed. Renæssanceteksterne er læst med fokus på ligheder og forskelle, narrativt og erkendelsesmæssigt.

 

 

 

 

 

 

 

(sm 1, nt)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

medieværk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

værk 1