Sprog og sproglige virkemidler

 

Dette forløb er en del af introkurset, knyttet til 1. hf's screening og de to tværfaglige, grammatik moduler, som afholdes i henholdsvis dansk og engelsk. Begge moduler er hentet i det udleverede hæfte; Fra ord til sætning, En introduktion til almen grammatik, Forlaget Systime:

 

1. MODUL: Ordklasser, s. 15-22 + øvelser s. 23.

2. MODUL: Sætningsled, s. 25-30 + øvelser s. 31

 

I forløbet arbejdes yderligere med fire tekstuddrag:

 

1. Klaus Rifbjerg: Af arkivet + grammatiske øvelser

2. Inge Eriksen: Af fugletræet + skriveøvelse

3. Benny Andersen: Af tykke Olsen + grammatiske øvelser

4. Villy Sørensen: Af Chefen + skriveøvelse

 

Tekstuddragene har alle en karakteristisk stil og virkning, som har at gøre med den sproglige indpakning. Samtidig synes der i alle teksterne at være en sammenhæng mellem INDHOLDET - det teksten vil sige noget om og FORMEN - måden hvorpå teksten fremføres. I arbejdet med teksterne benytter følgende spørgsmål:

 

 

Forsøg at iagttage tekstens virkemidler

 

Når du har læst teksten igennem 1 eller to gang forsøg dig med følgende iagttagelser:

      

1.    Læs teksten grundigt igennem og prøv med 4-5 stikord at karakterisere dens virkning. Prøv at se bort fra at du kan lide eller ikke lide teksten; at den siger dig noget eller ikke siger dig noget. Men prøv at fange den stemning, den tone eller virkning teksten skaber.

 

 2.    Du har nu fundet ud af at teksten virker på en bestemt måde. Nu skal du prøve at finde frem til, hvordan forfatteren med sit sprog har frembragt den virkning.

 

 Hvilke sproglige midler bruger han/hun?

 

 ·        Er der bestemte ord eller ordforbindelser som dominerer teksten?

·         Er der en bestemt måde sætningerne er bygget op på?

·         Bestemte overgange mellem sætningerne?

·         En eller flere bestemte synsvinkler?

·         Andre iagttagelser som har betydning for tekstens virkning?