Eksempel på bevægelsesanalyse

Lårmusklen er kroppens største muskel. På dansk kaldes musklen ”den firehovede knæstrækker”. Vi kan trække en hel del information ud af musklernes navne. Musklen er karakteriseret ved dens fire separate hoveder, eller fire separate udspring, og musklens funktion er primært at strække knæet. Musklens latinske navn er ”quadriceps femoris”. ”Quadri” er latinsk for ”fire gange” og ”femoris” er det latinske navn for lårbensknoglen.

Vores FOKUS er musklens udspring (tættest på kropstammen/tættest på kroppens tyngdepunkt) og hæfte.

                  

Den firehovede knæstrækker har tre udspring fra forsiden og siden af hele lårbenet. Et hoved (det lige hoved (1) udspringer derimod på hoftebenet lige ovenfor ledskålen.           

 

 

                               

Kun det lige hoved virker på hofteleddet. Når musklen trækkes sammen sker der en bøjning i hofteleddet.

Den viden kan omsættes til praksis:   

· Når hoften bøjes trænes bla. det lige hoved i den firhovede knæstrækker!

· Hvis hoften strækkes – strækkes det lige hoved i den firhoved knæstrækker!

Hele musklen samles i en sene over knæskallen, fortsætter omkring denne og fæster foran på skinnebenet. Når musklen trækkes sammen - strækkes knæet. Musklens primære funktion som knæstrækker er meget tydelig!

          

                                                    

 

Den viden kan omsættes til praksis:   

· Når knæet strækkes trænes hele den firhovede knæstrækker!


 

                                                            


 

· Når knæet bøjes strækkes den firhovede knæstrækker!

· Sammenlagt med vores viden om, at det lige hoved virker på både hofteled og knæled, vil en effektiv strækning af det lige hoved betyde at både hoften skal strækkes og knæet bøjes!


 

                                                 

konklusion

Vores viden om anatomi kan kvalificere vores praktiske forståelse for øvelser, der skal styrke eller strække bestemte strukturer (knogler, led, ledbånd, muskler). Gennem anatomien kan vi omsætte vores "automatiske" gøren og laden til en kvalificeret viden og hvorfor og ikke mindst - hvorfor ikke!