IDh1, nu 20 elever (10 piger og 10 drenge) er blevet undervist både sammen og kønsdelt. Den praktiske undervisning udgør 30 blokke (B). 1 blok = 100 minutter. Skoleåret er inddelt i tre perioder (P).

 

HOVEDOMRÅDE I: PRAKTISK IDRÆT

P

Eksamensopgivelse

B

1

 

VANDAKTIVITETER (Dj)

Crawl: Crawlteknik, vendinger og startspring

Snorkling: Forskellige svømmepositioner (armenes placering) + kombinationer med: strakt baglæns salto, jack knife, skruetrækker, delfinsvømning, rygsvømning, tømning af maske og påtagning af udstyr, udspring.

Vandpolo: Det færdige spil samt tekniske færdigheder som at svømme med bold uden berøring, aflevering/modtagning med en hånd trædende vande/på ryggen + evt. finte, en "fister" som aflevering, skud på mål, en "bagvender" som aflevering/skud på mål.

Kajak: Roteknik, tallerkenvending, H-redning, T-redning, Escimo-rescue, Grønlændervending.

Teorikobling: Moderne svømning (Dansk Svømmeunion, 2001), Hydromekanik, s. 235-240

10

 

2

 

VOLLEYBALL (Dj) & BADMINTON (HJ)

Volleyball: Grundslag; finger- og baggerslag, smash/blokade, hævning og serv (svæveserv og tennisserv), kommunikation og spilforståelse (W-modtagning og 3-1-2 forsvarssystem), forsvarsteknikker: forsvarsbagger, rullefald, flyveslag og pancake. Teknikøvelserne er trænet i spilrelevante situationer.

Teorikobling: Uddrag af Klintø, Alminde og Storm: Volleyball, 1994

Badminton: Teknisk: Kort serv, lang serv, clear, drop, lob, netspil, samsh og cut. Taktisk: Forsvar og angreb i single og double.

Teorikobling: Uddrag af Badminton…slag fra alle vinkler, red. Karen Friis Nielsen m.fl.

I både volley og badminton har eleverne arbejdet med opvarmnings-, grundtrænings-programmer og specielt plyometri. 

11

3

 

 FODBOLD (Dj & HJ)

Grundteknik (afleveringer, pasninger, tæmninger), forsvarsprincipper (Opdækning, markering, opbakning, sikring), angrebsprincipper (skabe og udnytte frit område, bandespil, boldovertagelse, overlap, krydsløb, udfordring, finter og afslutninger), breddespil (indlæg) og dybdespil (vendinger). Desuden vil eleverne arbejde med grundtræningsprincipper i forbindelse med fodbold.

Teorikobling: Uddrag fra Jens Bangsbo & Birger Peitersen: Vi forsvarer, 1998 og Vi angriber, 1995 samt Jens Bangsbo: Med kroppen til fodbold, 1989.

9

 HOVEDOMRÅDE II: IDRÆTSTEORI         

 

A. DET NATURVIDENSKABELIGE OMRÅDE:                                                            122 sider

 

Erik & Lotte Tybjerg-Pedersen: Krop og Træning, Gyldendal Uddannelse, 3. udgave (T)

Asbjørn Gjerset (red.): Idrættens Træningslære, G.E.C. Gad, kb. 1997 (IT)

Rolf Wirhed: Anatomi og bevægelseslære i idræt, Bogforlaget DUO Aps, 1982 (W)           

 

FYSIOLOGI OG TRÆNINGSLÆRE

 

T

Musklerne

kap. 3

16-22

9,0 ns

T

Nervesystemet

kap. 4

23-27

8,0 ns

T

Energiomsætning og ernæring

kap. 5

28-38

15,0 ns

T

Bevægeapparatet

kap.7

47- 57

15,0 ns

T

Opvarmning

kap. 8

61-63

2,5 ns

T

Grundtræningens elementer

kap. 9

 73-74

3,5 ns

T

Konditionstræning

kap. 10

76-88

14,5 ns

T

Muskeltræning

kap. 11

89-101

12,5 ns

 

 

 

 

80 ns

 

W

Knogler og led

 

9-12

4 ns

W

Muskler omkring hofteleddet

 

31-36

6 ns

W

Muskler omkring knæ og ankelled

 

38-46

9 ns

W

Muskler omkring skulderleddet

 

58-63

6 ns

W

Overarmens og underarmens muskler

 

64-69

6 ns

W

Hvirvelsøjlens muskler

 

47-57

11 ns

 

 

 

 

42 ns

 

 

B. DET HUMANISTISKE OG SAMFUNDSVIDENSKABELIGE OMRÅDE:                           80 sider

 

Liv Duesund: Kropp,kunnskap og selvoppfatning, Universitetsforlaget, Oslo 1995 (LD),

Claus Bøje & Henning Eichberg: Idrættens tredje vej, Klim 1995 (BE)

Doping, forfængelighed eller præstationstrang, en debatbog om doping og livsstil (Do)

(red. M. M. Hansen m.fl.), Anti Doping Danmark, 2004

 

BE

Dansk idræts kulturelle grundlag

kap. 2

16 ns

LD

Kropskulturelle tendenser

kap. 1

8 ns

Do

Udvalgte artikler

Kap. 1 - 4

56 ns

 

 

 

80 ns

 

 

I ALT: ca.  202 sider

 

Skriftligt arbejde:

1.      Anatomi & Bevægelsesanalyse

2.      Bevægelsesanalyse og kropsstammen

3.      Opvarmning

4.      Ryggen, arbejdsteknik og idræt

5.      Grundtræning

6.      ”Grav hvor du står”: Idrætspædagogiske paradigmer hos forældre og bedsteforældre

 

Udover eksamensstof er gennemgået:

 

FYSIOLOGI OG TRÆNINGSLÆRE

 

Idrættens træningslære

kap. 2,1

s.117-146

IT

web

Core-træning:

                    

Arbejdsteknik:

Diskusprolaps:

Muskelømhed:

 

http://www.gomotion.dk/pe1.asp?p_id=67&page=7

http://www.exrx.net/Lists/Directory.html

http://www.falckhealthcare.dk/ryg_positioner.htm

http://www.sportnetdoc.dk/dk-frame.htm

http://www.emu.dk/gym/fag/id/forening/gisp/gisp112.pdf

 

SKADER:

www.netfyssen.dk

 

HSIT

Per Jørgensen m.fl.: Idræt og historie, teknisk Forlag 1986, s. 23 - 27

Uddrag af VHS, dokumentar: Børn på skrump og lange hæle (sendt på TV2 d. 20/12/02)

Uddrag af VHS, dokumentar (BBC): Testosteron drengene (sendt på DR2 d. 3/9/04)

Uddrag af VHS, dokumentar: Fodboldfeber, http://www.dr.dk/sporten/em2004/fodboldfeber/

Dansk Idrætsliv 1: Da sporten kom til danmark., VHS

 

 

De to hold (IDh1, IDh2) er blevet undervist af Henrik Jakobsen (HJ) og Mette Djernæs (Dj). Mikkel Thygesen (TH) har desuden været tilknyttet begge hold som pædagogikumkandidat. I 1. periode her Henriks elever blevet undervist i slagbold og mine i vandaktiviteter, i 2. periode har eleverne valgt disciplin på tværs af holdene og i 3. periode er eleverne blevet undervist sammen på de to hold, hvor vi har udnyttet at de kan undervises kønsadskilt, niveaudelt med inddragelse af eleverne selv som undervisere.

 

 

 


Mette Djernæs J., Århus Akademi