IDh1, nu 20 elever (10 piger og 10 drenge) er blevet undervist både sammen og kønsdelt. Den praktiske undervisning udgør 30 blokke (B). 1 blok = 100 minutter. Skoleåret er inddelt i tre perioder (P).
HOVEDOMRÅDE I: PRAKTISK IDRÆT
P |
Eksamensopgivelse |
B |
1
|
VANDAKTIVITETER (Dj) Crawl: Crawlteknik, vendinger og startspring Snorkling: Forskellige svømmepositioner (armenes placering) + kombinationer med: strakt baglæns salto, jack knife, skruetrækker, delfinsvømning, rygsvømning, tømning af maske og påtagning af udstyr, udspring. Vandpolo: Det færdige spil samt tekniske færdigheder som at svømme med bold uden berøring, aflevering/modtagning med en hånd trædende vande/på ryggen + evt. finte, en "fister" som aflevering, skud på mål, en "bagvender" som aflevering/skud på mål. Kajak: Roteknik, tallerkenvending, H-redning, T-redning, Escimo-rescue, Grønlændervending. Teorikobling: Moderne svømning (Dansk Svømmeunion, 2001), Hydromekanik, s. 235-240 |
10
|
2
|
VOLLEYBALL (Dj) & BADMINTON (HJ) Volleyball: Grundslag; finger- og baggerslag, smash/blokade, hævning og serv (svæveserv og tennisserv), kommunikation og spilforståelse (W-modtagning og 3-1-2 forsvarssystem), forsvarsteknikker: forsvarsbagger, rullefald, flyveslag og pancake. Teknikøvelserne er trænet i spilrelevante situationer. Teorikobling: Uddrag af Klintø, Alminde og Storm: Volleyball, 1994 Badminton: Teknisk: Kort serv, lang serv, clear, drop, lob, netspil, samsh og cut. Taktisk: Forsvar og angreb i single og double.Teorikobling: Uddrag af Badminton…slag fra alle vinkler, red. Karen Friis Nielsen m.fl. I både volley og badminton har eleverne arbejdet med opvarmnings-, grundtrænings-programmer og specielt plyometri. |
11 |
3
|
FODBOLD (Dj & HJ) Grundteknik (afleveringer, pasninger, tæmninger), forsvarsprincipper (Opdækning, markering, opbakning, sikring), angrebsprincipper (skabe og udnytte frit område, bandespil, boldovertagelse, overlap, krydsløb, udfordring, finter og afslutninger), breddespil (indlæg) og dybdespil (vendinger). Desuden vil eleverne arbejde med grundtræningsprincipper i forbindelse med fodbold. Teorikobling: Uddrag fra Jens Bangsbo & Birger Peitersen: Vi forsvarer, 1998 og Vi angriber, 1995 samt Jens Bangsbo: Med kroppen til fodbold, 1989. |
9 |
HOVEDOMRÅDE II: IDRÆTSTEORI
A. DET NATURVIDENSKABELIGE OMRÅDE: 122 sider
Erik & Lotte Tybjerg-Pedersen: Krop og Træning, Gyldendal Uddannelse, 3. udgave (T)
Asbjørn Gjerset (red.): Idrættens Træningslære, G.E.C. Gad, kb. 1997 (IT)
Rolf Wirhed: Anatomi og bevægelseslære i idræt, Bogforlaget DUO Aps, 1982 (W)
FYSIOLOGI OG TRÆNINGSLÆRE
T |
Musklerne |
kap. 3 |
16-22 |
9,0 ns |
T |
Nervesystemet |
kap. 4 |
23-27 |
8,0 ns |
T |
Energiomsætning og ernæring |
kap. 5 |
28-38 |
15,0 ns |
T |
Bevægeapparatet |
kap.7 |
47- 57 |
15,0 ns |
T |
Opvarmning |
kap. 8 |
61-63 |
2,5 ns |
T |
Grundtræningens elementer |
kap. 9 |
73-74 |
3,5 ns |
T |
Konditionstræning |
kap. 10 |
76-88 |
14,5 ns |
T |
Muskeltræning |
kap. 11 |
89-101 |
12,5 ns |
|
|
|
|
80 ns |
W |
Knogler og led |
|
9-12 |
4 ns |
|
W |
Muskler omkring hofteleddet |
|
31-36 |
6 ns |
|
W |
Muskler omkring knæ og ankelled |
|
38-46 |
9 ns |
|
W |
Muskler omkring skulderleddet |
|
58-63 |
6 ns |
|
W |
Overarmens og underarmens muskler |
|
64-69 |
6 ns |
|
W |
Hvirvelsøjlens muskler |
|
47-57 |
11 ns |
|
|
|
|
|
42 ns |
|
B. DET HUMANISTISKE OG SAMFUNDSVIDENSKABELIGE OMRÅDE: 80 sider
Liv Duesund: Kropp,kunnskap og selvoppfatning, Universitetsforlaget, Oslo 1995 (LD),
Claus Bøje & Henning Eichberg: Idrættens tredje vej, Klim 1995 (BE)
Doping, forfængelighed eller præstationstrang, en debatbog om doping og livsstil (Do)
(red. M. M. Hansen m.fl.), Anti Doping Danmark, 2004
BE |
Dansk idræts kulturelle grundlag |
kap. 2 |
16 ns |
LD |
Kropskulturelle tendenser |
kap. 1 |
8 ns |
Do |
Udvalgte artikler |
Kap. 1 - 4 |
56 ns |
|
|
|
80 ns |
I ALT: ca. 202 sider
Skriftligt arbejde:
1. Anatomi & Bevægelsesanalyse
2. Bevægelsesanalyse og kropsstammen
3. Opvarmning
4. Ryggen, arbejdsteknik og idræt
5. Grundtræning
6. ”Grav hvor du står”: Idrætspædagogiske paradigmer hos forældre og bedsteforældre
Udover eksamensstof er gennemgået:
FYSIOLOGI OG TRÆNINGSLÆRE
Idrættens træningslære |
kap. 2,1 |
s.117-146 |
IT |
||
web |
Core-træning:
Arbejdsteknik: Diskusprolaps: Muskelømhed:
|
http://www.gomotion.dk/pe1.asp?p_id=67&page=7 http://www.exrx.net/Lists/Directory.html http://www.falckhealthcare.dk/ryg_positioner.htm |
|||
SKADER:
HSIT
Per Jørgensen m.fl.: Idræt og historie, teknisk Forlag 1986, s. 23 - 27
Uddrag af VHS, dokumentar: Børn på skrump og lange hæle (sendt på TV2 d. 20/12/02)
Uddrag af VHS, dokumentar (BBC): Testosteron drengene (sendt på DR2 d. 3/9/04)
Uddrag af VHS, dokumentar: Fodboldfeber, http://www.dr.dk/sporten/em2004/fodboldfeber/
Dansk Idrætsliv 1: Da sporten kom til danmark., VHS
De to hold (IDh1, IDh2) er blevet undervist af Henrik Jakobsen (HJ) og Mette Djernæs (Dj). Mikkel Thygesen (TH) har desuden været tilknyttet begge hold som pædagogikumkandidat. I 1. periode her Henriks elever blevet undervist i slagbold og mine i vandaktiviteter, i 2. periode har eleverne valgt disciplin på tværs af holdene og i 3. periode er eleverne blevet undervist sammen på de to hold, hvor vi har udnyttet at de kan undervises kønsadskilt, niveaudelt med inddragelse af eleverne selv som undervisere.
Mette Djernæs J., Århus Akademi