Af seniorforsker, mag.art. Jette Drachmann Søllinge
Danmarks tre store landsdækkende morgenaviser i
medgang og mindre modgang. Den trykte presse som helhed taber terræn, men de tre
store holder skansen og lidt til.
Alle gode historier starter med: "Der var engang". Også avisernes historie. Altså: Der var engang, da der var rigtig mange aviser, som var befolkningens eneste reelle kilde til nyheder fra nær og fjern. Samtidig var der tale om en parti- eller opinionspresse, og en væsentlig opgave for den trykte presse var at fortolke og vurdere begivenhederne i omverdenen, ganske særligt de politiske begivenheder.
Det er mange år siden, og pressereformen, der gerne dateres til omlægningen af Politiken i 1905, betød fremkomsten af den såkaldte omnibuspresse, der forsøgte at appellere til alle uanset politisk standpunkt. Den nye avistype koncentrerede sig om at fortælle folk nyheder, som de kunne tænke over, i stedet for at fortælle dem, hvad de skulle tænke. Det var ikke tilfældigt, at Politikens forside i de nærmest følgende år var prydet af tegnede telegraftråde, nyhedernes daværende motorvej. Opinionsstoffet derimod blev stort set henvist til lederartiklen, der tilmed var flyttet fra forsiden til et sted inde i bladet. De øvrige aviser fulgte trop over de næste par årtier. Kort sagt, en moderne presse var skabt, der i store træk lignede den moderne avis.
En moderne nyhedsformidling er imidlertid en bekostelig affære, og konkurrencen mellem aviserne om læsere og annoncekroner blev skarp. Tillige kom der konkurrence på nyhedsfronten udefra, først fra radioen og siden fra tv. Det betød både før og efter 2. verdenskrig et fald i antallet af aviser. Fra 137 selvstændige aviser i 1901 faldt antallet til 111 i 1950 over 62 i 1970 til bare 30 i 1999. Bl.a. i kraft af befolkningstilvæksten steg det samlede oplag (knap ½ million i 1901) dog helt frem til sidst i 1980'erne, hvor det var oppe på næsten 1,9 millioner på hverdage. Siden er det faldet noget til knap 1,6 millioner.
Først og fremmest betød radio og tv, at en stadigt stigende andel af befolkningen især får deres nyheder fra andre kilder end aviserne, og at lidt over en fjerdedel kun sjældent læser aviser i år 2000.
Jammeren er dog ret ulige fordelt. De store aviser og først og fremmest de store landsdækkende morgenaviser har klaret sig væsentligt bedre end pressen som helhed. De øvrige er i større eller mindre grad blevet ofre for Matthæus-syndromet: At den som har, skal mere gives. De store er blevet større, og de mindste er for længst døde.
De tre store i mediebilledet
Tre portrætter i en ramme
For at starte med nogle helt elementære fælles træk: Alle tre er store, tunge aviser i mange afdelinger. Alle tre har en første sektion med nyheder, en anden sektion med baggrund, kultur eller debat, og så et varierende antal sektioner hver dag med forskellige særlige temaer.
Der er heller ikke de helt store forskelle i indholdet. Berlingske Tidende og Jyllands-Posten har lidt større andele politik og erhvervsstof end Politiken, der til gengæld har lidt større andele kulturstof. De mere alternative livsstilsemner og miljøspørgsmål er bedre repræsenteret i Politiken, mens til gengæld den klassiske kultur og fagvidenskaberne har en bedre presse i Berlingske Tidende, og IT-stoffet formentlig har flest spaltemetre i Jyllands-Posten.
Politisk er spændvidden heller ikke den største. Jyllands-Posten og Berlingske Tidende er politisk længere til højre end Politiken - Jyllands-Posten er politisk og økonomisk mere liberal end Berlingske - men alle tre er i varierende grad borgerlige. I adskillige større politiske spørgsmål er der heller ingen afgørende forskel: Det er svært at forestille sig nogen af dem gå ind for den kommunistiske verdensrevolution eller være modstandere af FN, Nato eller EU.
Hvad de journalistiske virkemidler angår, er lighederne også lette at få øje på: De enkelte nyhedshistorier er skrevet på nogenlunde samme vis, de samme nyheder lander i lidt forskellige versioner på forsiderne. Især fordi de nu i mange år har aftaget deres nye journalister fra samme Journalisthøjskole i Århus.
Som gruppe adskiller de tre store morgenaviser sig imidlertid klart fra de øvrige dagblade: De har meget nyhedsstof af seriøst tilsnit, forstået som grundig dækning af dansk og udenlandsk politik, erhvervsliv og kultur, mens det mere underholdende stof om især kendte personer og sport overlades til frokostbladene. Meningsmæssigt er de mindre markante end de små landsdækkende morgenaviser Aktuelt, Information og Kristeligt Dagblad - den fjerde, Børsen, er i høj grad emnespecialiseret til erhvervslivet.
Afstanden til provinsaviserne er også helt klar, idet disse er forankret til en region eller et lokalområde, hvad indholdet angår. Især de mindre provinsaviser fokuserer i markant grad ikke alene på de lokale begivenheder, men udvælger også generelt nyheder efter, om de har lokal relevans eller ej. Ressourcerne rækker heller ikke til et bredt udvalg af reportager, features og temasektioner. Forskellen mellem de tre store og de største provinsaviser er lidt mindre markant: De tre stiftstidender plus JydskeVestkysten har redaktionelle ressourcer til en selvstændig dækning af især det politiske landsstof og leverer generelt et produkt med samme indholdsmæssige bredde som de landsdækkende aviser.
Tre portrætter i forskellige rammer
Berlingske Tidende er den ældste. Stiftet i 1749 på kongelig nåde under Enevælden med hvad dertil hørte af censur og andre begrænsninger. Derfor havde den også en konservativ tradition, der til en vis grad hænger ved. Men også en tradition for, at en sober, pålidelig og alsidig nyhedsformidling giver uafhængighed. Til forskel fra de fleste andre konservative aviser var den også i partipressens tid meget lidt polemisk, og skarpe udfald mod politiske modstandere har aldrig præget spalterne. I 1949 erklærede den sig partimæssigt uafhængig. Avisen var fra starten landsdækkende, men har dog konstant haft sin største udbredelse på Sjælland og især i hovedstadsområdet.
Jyllands-Posten blev etableret i Århus 1871 og var fra starten henvendt til hele Jylland. Fra 1877 til 1938 var det et ret stridbart konservativt blad, men erklærede sig derefter politisk uafhængig. En konstant faktor har været den liberale holdning, vendt mod statsstyring og offentlig "ødselhed". Ligeså konstant har bladet satset på en omfattende nyhedsdækning. Fra omkring 1970 har bladet gjort springet fra en jysk til en egentligt landsdækkende avis, selvom tyngdepunktet fortsat ligger i Østjylland. Fremstødet mod hovedstadsområdet blev forstærket i 1995 med et særtillæg for Københavnsområdet, der oprindeligt kom to gange om ugen, men fra 1997 dagligt.
Politiken blev stiftet i 1884 som talerør for Venstres radikale, "europæiske" fløj og det frisindede åndsliv, der under et betegnes som det moderne gennembrud; fra 1905 var det tilknyttet Radikale Venstre. Politisk var det frem til 1901 præget af Viggo Hørups ironiske og svidende polemik mod datidens magthavere, men i journalistisk henseende også af blasert og kosmopolitisk stilbevidsthed. Det var i Politiken, de nye journalistiske strømninger for første gang slog fuldt igennem på samme tid: Opprioriteringen af nyheder, reportage, aktualitet, moderne layout og generelt en mere livlig og direkte journalistik. De øvrige aviser fulgte snart efter med visse individuelle variationer, og siden hen har Politiken ikke adskilt sig så markant fra den øvrige presse. Fra 1970 meldte også Politiken sig som partipolitisk uafhængig, men fortsat med en social- liberal tendens. Politikens læsere befinder sig helt overvejende i hovedstadsområdet.
Hver især forlænger de tre aviser disse traditioner, vel at mærke kombineret med en endnu stærkere tradition for konstant opdatering af traditionernes konkrete betydning. På den politiske front er tendenserne klarest. De partipolitiske tilhørsforhold er væk, men Berlingske Tidende holder fortsat en vis moderat borgerlighed i hævd, mens Jyllands-Posten for længst har afløst sin mere aggressive konservatisme med en mere generel, men fortsat markant liberalisme, og Politikens radikalisme har veget pladsen for en social liberalisme, der vagt er placeret på midten-til-venstre i det politiske spektrum.
Konkurrence om de samme læsere
Læserne er forskellige
Hvad indkomstgrupper angår, rangerer Berlingske Tidende lidt over de to andre, hvis man skal tro tallene fra Gallups index. Især livsstilsstoffet i Berlingske Tidende er da også lidt mere indrettet på højtlønnede kosmopolitter end de to andres tilsvarende artikler.
Berlingske Tidendes og Politikens læsere ligner hinanden stærkt m.h.t. læsernes uddannelsesniveau - begge har rigtig mange læsere med en lang højere uddannelse. Jyllands-Postens læsere er også veluddannede, men noget flere har en erhvervsuddannelse og færre en lang højere uddannelse. Jyllands-Postens erhvervsstof er da også endnu mere fokuseret på det private erhvervsliv end Berlingske Tidende og især Politiken.
Den hårdeste konkurrence står da i en vis forstand mellem Berlingske Tidende og Politiken, da de begge appellerer til et højtuddannet publikum i hovedstadsområdet. Men her kommer den holdningsmæssige forskel ind og profilerer dem over for hinanden. Berlingske Tidende og Jyllands-Posten er tættere på hinanden rent politisk, om end med visse klare forskelle, men adskiller sig til gengæld på den dimension, der udgøres af læsernes erhvervs- og kulturinteresser.
Internettet som trussel eller mulighed
Noget helt andet er så, at udviklingen i internet-nyheder m.v. med en til vished
grænsende sandsynlighed vil betyde en ændring af avisernes nyhedsdækning i
særdeleshed og indhold i almindelighed. Helt oplagt er det, at løbende
opdatering af nyhedsstoffet kan lægges ud på nettet, idet den trykte avis har
fast deadline en gang i døgnet. Også forskellige former for læserservice f.eks.
tilmelding til arrangementer, individuelt profilerede meddelelser og meget andet
kan med fordel placeres her. Den tredje mulighed, der allerede har været meget
omtalt, er overflytning af de store mængder bolig- og jobannoncer til
net-versionen. Flere muligheder vil melde sig i de kommende år.
Men også her vil de tre store gradvis finde hver deres stil og profil.
Valget er let
Oplag på hverdage i 1000 eks.:
Berlingske Tidende Jyllands-Posten Politiken
1953 163.0 68.9 148.0
1963 171.0 61.9 137.0
1973 146.0 79.2 121.0
1983 118.0 102.2 150.0
1993 134.4 145.6 152.1
1999 (1. halvår) 156.0 178.9 148.2
Kilde: www.aiu.dk/show.php?id=187