HISTORIE/UDVIKLINGSTENDENSER |
Senest redigeret 01-04-2001 |
Reportage som begivenhedens
selvfremstilling
“... oprykkede Træer, Jord, Grus og Brokker,
Jernplader, Staalvalser – og Mennesker” – reportagens kyniske blik
Af
Ulrik Lehrmann
Tirsdag d. 16. maj 1882 sprang Donse
Krudtværk i luften. Onsdag og torsdag blev begivenheden omtalt i
hovedstadspressen i små notitser. Først lørdag d. 20. maj bragte
Dags-Avisen
og Morgenbladet
som de eneste aviser uddybende beskrivelser, der var skrevet af
henholdsvis Holger Drachmann og Henrik Cavling (1858-1934).
Drachmanns artikel fra eksplosionsstedet
ligger journalistisk i forlængelse af hans
breve fra Klitmøller.
Den feuilletonistiske snakkesalighed præger også denne “Naturstudie”
af “En Krudtmølles Endeligt”. Drachmann har på selve
eksplosionstidspunktet hørt ruderne klirre i sit eget hjem, “just
som vi havde rejst os fra Middagsbordet”, men først dagen efter
begiver han sig til Donse for at besigtige eksplosionens omfang.
Hans formål med at opsøge ulykkesstedet
er at skærpe sin egen oplevelse af grænsen mellem liv og død:
. |
“Man bør se sligt.
Man bør nu og da indprente sig, hvor vag den Grænse er, der
skiller Liv og Død, hvor hurtigt det hele gaar: en Gnist, en
øjeblikkelig Udvikling af Varme, – og Velfærd, Fremtid, Liv og
Lemmer er ikke mere." |
Det er dette tematiske perspektiv, der
styrer hans fremstilling, og som udbygges med refleksioner over
naturbeherskelse og naturens hævn: “Bland Trækul, Svovl og Salpeter
sammen – og Du er Herre over Liv og Død. Begaa en eneste Uagtsomhed
og den Magt, Du har skabt, river dig midt over”. I forhold hertil
kan Drachmann da fremhæve krudtværksejeren som et maskulint ideal:
som en kaptajn på et skib i havsnød, der ansigt til ansigt med døden
deler vilkår med besætningen.
Der er en gennemført tematisk styring i
Drachmanns artikel. Hvad den vinder i essayistik med afsæt i et
dagsaktuelt emne, sætter den til gengæld til som reportage.
Drachmann gengiver sine egne iagttagelser og især refleksioner, men
hans anstændighed sætter en moralsk grænse for, hvad han kan tillade
sig at spørge krudtværksejeren om: “Skade at man ikke kan spørge
Menneskene ligefrem om alt”. Derfor kan han ikke rigtig bruge
interviewet til at komme dybere ind i de berørtes oplevelse af
katastrofen. Og da han endelig står over for en bondekone, der kan
berette vidt og bredt om den død og lemlæstelse, eksplosionen var
årsag til, bliver han slået af bondekonens følelsesmæssige distance
til begivenheden. Her går grænsen for Drachmanns og
feuilletonjournalistikkens virkelighedsskildring.
Også Henrik Cavlings artikel står i gæld
til feuilletonjournalistikken, men allerede artiklens pseudonym, “Et
Øjenvidne”, angiver, at der også er noget andet på spil: et tilløb
til at gøre synssansens nøgterne registrering af en begivenhed til
bærende princip for fremstillingen. Det bevirker, at den
journalistiske reportage står på spring, men endnu ikke er fuldt
udviklet i Cavlings artikel. På det tidspunkt da Cavling skrev
artiklen om eksplosionen på Donse Krudtværk, var hans karriere inden
for dansk presse endnu ikke indledt. Cavling havde sejlet som
skibsdreng, været i gang med en maskinistuddannelse og havde endelig
taget lærereksamen i 1881. I maj 1882 befandt han sig tilfældigvis i
nærheden af Donse Krudtværk, da eksplosionen fandt sted.
Det særlige ved
Cavlings artikel er, at man her for første gang i dansk presses
historie finder en omfattende og detaljerig gengivelse af en
begivenhed, hvor et kynisk bliks iagttagelser næsten uden
indblanding af refleksion stræber mod at indfange en her-og-nu
oplevelse. Men dette lag i artiklen er indrammet af typiske
feuilletonjournalistiske træk: en idyllisk naturbeskrivelse,
hvor alt ånder fred og ro, samt adskillige metarefleksioner.
Naturbeskrivelsen, hvor Cavling sammen med en ven sidder og
fisker i Donse store Dam, danner på bedste drachmannske vis en
spændingsfyldt modpol til selve eksplosionen. Men den bevirker
også, at det reportagejournalistiske centrale, eksplosionen og
dens følger, ikke bliver præsenteret, før læseren er langt inde
i artiklen.
|
. |

Henrik Cavling |
Metarefleksionerne er interessante,
fordi de vidner om, at man her står over for et journalistisk
nybrud. I disse refleksioner ræsonnerer Cavling over umuligheden af
sit eget forehavende. Hvor Holger Drachmann i sine breve fra
Klitmøller gerne ville have haft mindst en måned til at lade
indtrykkene bundfælde sig, før han skrev sine artikler, der er det
et langt mere radikalt problem, Cavling ser sig konfronteret med:
Hvordan kan han ene mand indfange det enkelte sekunds mangfoldighed
af handlinger?:
. |
"Ligesom samtidige
Replikker i et Skuespil ikke kan oplæses af en enkelt, saaledes
kan det følgende ikke beskrives. Der maatte hundrede Penne
skrive paa en Gang, og det maatte altsammen læses i et Sekund, –
og vilde dog være et svagt Billede af hint Sekunds Rædsel, et
Sekund, der forvandlede den smukke Idyl til en frygtelig
Tragedie." |
Cavlings anfægtelse er den samme, som
Holger Drachmann udtrykte i forbindelse med beskrivelsen af skibet
Slejpners forlis i 1880: “Kunne man blot være allestedsnærværende!”.
Men hvor Drachmann ikke ser sig i stand til at overvinde dette
problem, der gør Cavling det umulige. Og det er i de øjeblikke, hvor
han skriver på trods af sin egen usikkerhed og forbehold, at han
bliver reportagejournalist.
Cavling bruger selv udtrykket ‘panorama’
om det syn, han er vidne til. Og som tilskueren til det samtidige
panoramas rundhorisont glider Cavlings blik søgende rundt over det
hele: “rundt om”, “henne mod nord”, “oppe paa Marken”, “fra
Skuepladsens Forgrund”. Hans blik og hele artiklens komposition
pendler mellem betragtninger af helheden og detailiagttagelser i en
slags gentagne zoom-bevægelser. Hvad enten blikket er panoramisk
eller detailfokuserende, er det centrale et umenneskeligt bliks
iagttagelser, det vil sige synsiagttagelserne fremstår næsten
ukommenterede, og det enkelte individ reduceres til en ting blandt
andre ting:
. |
"Under et rystende
Knald, som ikke kan beskrives, dundrende frygtelig hult gennem
de milelange Slugter, kastes op fra Dalens Skød 7 Bygninger med
Tag, Vægge, Bjælkelag og Grundsten, Maskiner, Kedler, Vandværk
og kort sagt alt – og ud over dette syder som en flydende Flom
af Lava en Røg, sort som Kul, hævende sig som et kæmpemæssigt
Træ, hvis Krone bliver bredere og bredere og ligesom
Nebukadnesers i Drømmen søger at række mod Himmelbuen; men i det
kulsorte Træ ser man hvirvle Tusinder Ildfunker som travle Myg,
og ud gennem dets Krone farer, kastet af en usynlig Haand,
Kæmpestene paa flere Alens Diameter, Murstykker, Bjælker, Spær,
oprykkede Træer, Jord, Grus og brokker, Jernplader, Staalvalser
– og Mennesker." |
I kraft af det kyniske bliks
tingsorientering og energiske optagethed af at kortlægge
begivenhedens ydre dimensioner i tid og rum intensiveres gruen i
skildringen:
. |
"I Fabrikens venstre
Fløj arbejdede to sekstenaarige Piger. Muntre og glade havde de
et Øjeblik før talt om Pinseballet med den Arbejder, der blev
frelst, og den ene havde prøvet de smaa Saffianssko, hun skulde
danse med. Hun havde endnu ikke faaet dem af, da Eksplosionen
skete. Disse ulykkelige blev kastet en Strækning som fra Holmens
Bro, op i Luften, over Det kgl. Teater og ned i Nyhavn – hvilken
rædsom Luftfart! Dér i den anden Ende af Haven har et Træ fanget
den ene, hun er blevet knust mod dets Grene og er faldet ned.
Den anden unge Pige er fløjet over Træene og maa i Luften have
været udsat for en Eksplosion, ti hun fandtes i mange Stykker
rundt om i Havens indre Lavning. Men oppe i Luften har de faret
forbi den ulykkelige Arbejder, der fra Øst til Vest blev kastet
ud over en Græsmark, hvor han fandtes Side om Side med en
kæmpemæssig Graasten. Han har mistet Fødderne og Halvdelen af
Hovedet, Hjernen er slikket helt ud af den hvide, hule Skal, og
hans Legeme er saa tæt, saa tæt spækket med Træsplinter. Ud af
de forrevne Bukser stikker Benpiberne." |
Cavling er i denne nøgterne
sanseregistrering godt på vej til at skjule sig selv i teksten og
dermed reducere sig selv til at være stedfortrædende, oplevende
sanseapparat for læserne. Hvor Drachmanns projektioner af sit eget
indre har tendens til at skygge for selve begivenheden, der er
Cavlings fremstilling snarere i niveau med den bondekones kontante
realisme, som Drachmann må give op overfor. Men endnu er denne
oplevelsesform og beskrivelsesmåde, som er reportagens fundament,
ikke helt frisat.
Cavling og det moderne gennembruds
beskrivelsesteknik
Den nøgterne kortlægning af et
begivenhedsforløb i form af en præcis redegørelse for det fysiske
rums organisering ved hjælp af syns- og høresansen og den samtidige
usynliggørelse af den fortællende instans har sit klare forlæg i det
moderne gennembruds litteratur. I J.P. Jacobsens programmatiske
novelle Mogens
(1872) findes således en skildring af en brand, som udviser en række
fællestræk med Cavlings gengivelse af krudtværkseksplosionen.
Som Cavling forsøger at orientere sig i
forhold til eksplosionens omfang, forsøger novellens hovedperson
Mogens at orientere sig i et labyrintisk bymiljø i forbindelse med
en brand:
. |
"Han rev Vinduet op,
der var Ildløs henad Justitsraadens til. Nedad Trappen, henad
Gaden, saa hurtigt han kunde; nedad en Tværgade, gennem en
Sidegade, og saa ligefrem; endnu kunde han Intet se, men da han
drejede omkring Hjørnet, saa’ han det brandrøde Skær. En Snes
Mennesker klamprede enkeltvis nedad Gaden. Idet de løb forbi
hinanden, spurgte de, hvor Ilden var. Der blev svaret:
Raffinaderiet. [...] Der var kun en skraa Tværgade tilbage, den
var aldeles fyldt med Folk, rolige, velklædte Mandfolk, pjaltede
gamle Koner, der stode og talte i en langsom klynkende Tone,
raabende Læredrenge, udmajede Piger, der hviskede til
hinanden..." |
Rummets koordinater søges fastlagt fra
en fortællerposition, der er i øjen- og hørehøjde med Mogens. Derved
formidles til læseren Mogens’ oplevelse, som er ustruktureret og
derfor består af en lang række sideordnede registreringer af syns-
og lydindtryk. Fortællerpositionen ligger ikke fast, men bevæger sig
som et kamera flaksende rundt i rummet. Endelig er der også tale om
en acceleration af fortælletempoet og dermed intensivering af
oplevelsen ved hjælp af opremsninger, hvilket er endnu tydeligere i
skildringen af selve branden:
. |
"Alting var Røg, Ild
og Forvirring, Raaben, Banden, Tagsten, der raslede ned,
Øksehug, Træ, der splintredes, Ruder, der klirrede, Straaler,
der hvislede, spruttede og plaskede, og mellem alt dette
Pumpeslagenes regelmæssige, dumpe Hulken. Møbler, Sengeklæder,
sorte Hjælme, Stiger, blanke Knapper, oplyste Ansigter, Hjul,
Reb, Sejldug, underlige Instrumenter..." |
Denne beskrivelsesteknik, hvor det sete
og hørte gengives ustruktureret og ukommenteret, giver læseren en
oplevelse af selv at være øjenvidne til branden. Og det er netop
denne øjenvidnets oplevelse af selv at være til stede ved
begivenheden, også Cavling forsøger at fastholde i sin skildring af
krudtværkseksplosionen. Pointen er da, at den måde, han sprogligt
formidler denne oplevelse på, læner sig op ad en litterær
beskrivelsesteknik, hvis mål netop er i litteraturen at skabe
virkelighedsillusion.
Læs hele artiklen
En
Krudtmølles endeligt
“Det var et Hundredels Minuts Værk” –
reportagens tidsbevidsthed
Ti år efter sin reportagejournalistiske
debut skriver Cavling i
Politiken en reportage om
henrettelsen af morderen og brandstifteren Jens Nielsen i Horsens
Tugthus. I denne artikel famler Cavling ikke længere efter en
anvendelig journalistisk form, men frisætter overlegent og
selvbevidst reportagens muligheder.
I de forløbne ti år er tidsfaktoren i
avisjournalistikken blevet intensiveret. Det gælder både for den
ramme, som den enkelte avisartikel indgår i, og for den enkelte
artikels opbygning. Hvor Cavlings og Drachmanns artikler om Donse
Krudtværk var enestående fænomener, som blev skrevet af personer
uden fast tilknytning til den pågældende avis og bragt fire dage
efter begivenheden, der er Cavlings reportage fra Jens Nielsens
henrettelse led i en langt mere redaktionelt organiseret indsats.
Cavling var som reporter ved
Politiken
sendt til Horsens, og foruden hans reportage bragte
Politiken
i dagene op til henrettelsesartiklen adskillige telegrammeddelelser
fra både egne korrespondenter og Ritzaus Bureau samt en
baggrundsartikel om “Jens Nielsen. Forbryderens Liv og
Karakteristik”. Cavlings artikel er således led i en redaktionel
arbejdsdeling, hvor informationsformidlingens hurtighed er central.
Da en kort telegrammeddelelse, om at skarpretteren Sejstrup var
ankommet til Horsens, ankom for sendt til deadline for den ordinære
avisudgave, udsendte Politiken
en løbeseddel, der blev
“revet bort i Tusindvis fra vore Bude”. Cavlings artikel blev også
bragt kun en dag efter, at henrettelsen havde fundet sted.
Tidsfaktoren er imidlertid ikke kun et
ydre anliggende, der vedrører den redaktionelle arbejdsproces, men
er tillige centralt placeret i den indre opbygning af Cavlings
artikel. Artiklen indledes med en kort omtale af den sovende Jens
Nielsen, der “om et Øjeblik skulde lide Døden”. Resten af artiklen
består da af en udspiling af dette øjeblik, idet Cavling spoler
tiden tilbage og følger Jens Nielsen fra kl. 17 den foregående dag,
til han henrettes kl. 7.15 om morgenen. Skildringen af Jens Nielsens
færden gennem de sidste 14 timer har som underliggende slagtakt en
tidsmarkering, der bliver stadig mere præcis, jo nærmere han kommer
henrettelsestidspunktet. Lige før henrettelsen er Cavling således
nede på tidsinddelinger på “et Hundrededels Minuts Værk”.
Parallelt med den intensiverede
tidsbevidsthed har Cavling også udviklet en ekstrem tingsrealisme.
Sammen med den stadige betoning af tidsaspektet bidrager den
udpenslende detailbeskrivelse til at få kortlagt den skildrede
begivenheds ydre dimensioner. For eksempel er Jens Nielsens hænder
ikke blot bundet med et reb, men et “stærkt bastreb”. Og den blok,
som Jens Nielsen skal halshugges på, vies følgende opmærksomme blik:
. |
"Denne Blok er af
Form som en afskaaret Kegle. [...] Fra Blokkens ene Side ned mod
Jorden lægges der en Planke, som Forbryderens Legeme skal hvile
paa. I Forlængelse af Planken paa den øverste Flades modstaaende
Side findes der en lille Fals, hvori den Dødsdømte i udstrakt
Stilling lægger Hagen. Over Delinkventens Ryg og Nakke spændes
Bøjler, der holdes fast ved Kroge. Foran Falsen er en Blikkop,
der er anbragt saaledes, at den kan opfangne det afhugne Hovede." |
Det er denne tingsrealisme parret med
slagtakten fra urets mekaniske udmåling af tidens gang, som løber
sammen i reportagens klimaks:
. |
"Og langsomt over
denne Hals hævede sig en vældig bred, blinkende Økse, faldt
pludselig og overskar et Hovede fra en Krop. Klokken var 7,15.
Den Lyd, der hørtes, lød som naar man slaar en vaad Svamp mod en
Væg – saa hørte man en svagt klingende Metallyd. Det var den
halvtredje Kvarter lange halvrunde Æg, der besindigt blev
trukket gennem Skaaret. Hovedet faldt i Blikkoppen og trillede
derfra videre ned i Gruset." |
Læs hele artiklen
I fangens celle
Øjets og ørets sansning er alene om at
give en nøgtern registrering af hændelsesforløbet. Selv om disse
sansninger selvfølgelig må tilskrives Cavling, så fremstår de som
løsrevet fra personen og gjort af et allestedsnærværende usynligt
øje og øre. Som en flue på væggen er Cavling til stede overalt i de
sidste 14 timer af Jens Nielsens liv.
Sammenbindingen af sanseindtryk og
begivenhedsforløb – uden direkte markering af det sted, hvorfra den
skrivende journalist ser og lytter – bidrager til at skabe
reportagejournalistikkens særlige læsereffekt. Fordi
sanseregistreringerne fremstår ukommenterede bibringes læseren en
illusion om selv at være til stede ved den skildrede begivenhed. Og
fordi journalisten usynliggør sig selv i artiklen, virker det som
om, virkeligheden fremstiller sig selv uden formidlende mellemled. I
begge tilfælde lettes læserens indlevelse i det læste. Endelig er
det karakteristisk for reportagens forhold til læseren, at den ved
sit emnevalg og fremstillingsform ikke appellerer til læseren ved
hjælp af holdningsudsagn og argumenter. Reportagen tiltaler derimod
læseren ved at appellere til dennes behov for oplevelse, spænding,
nysgerrighed m.m.
Reportagens øjeblik og den
globaliserede samtidighed
I et bredere bevidsthedshistorisk
perspektiv er reportagejournalistikkens tids- og omverdensbevidsthed
forbundet med blandt andet det impressionistiske maleri, for
eksempel Claude Monets og Camille Pissarros serier af malerier med
det samme motiv på forskellige tidspunkter af døgnet. Ved at male
flere malerier med det samme motiv forskydes interessen fra motivet
til selve malemåden og dennes grundlag i den momentane sansning.
Et godt eksempel på
dette seriemaleri er Camille Pissarros malerier af Boulevard
Montmartre fastelavns tirsdag 1897.
Maleriernes motiv er set fra præcis
den samme synsvinkel, men på forskellige tidspunkter på dagen –
og netop tiden gør forskellen.
I begge malerier har Pissarro
gengivet menneskemylderet på Boulevard Montmartre, men da det
drejer sig om to forskellige tidspunkter på dagen, er lys- og
farvevirkningen vidt forskellig. I begge malerier er der
endvidere tale om en udvisket gengivelse af menneskemasser, huse
og træer som farvepunkter og lysspil svarende til
øjeblikssansningens ufokuserede karakter. Det afgørende i denne
sammenhæng er da, at selve sansningens øjeblik i det
impressionistiske maleri – ligesom i reportagejournalistikken –
bliver værkkonstituerende. Og det kyniske blik i
reportagejournalistikken genfindes i maleriets reduktion af
menneskefremstillingen til farveklatter.
Til betoningen af nuet, men tillige
indsat i en oplevelse af global samtidighed, bidrog i datiden
telegrafkommunikationens omspænding af jordkloden.
Litterært er denne oplevelsesform
fastholdt i Johannes V. Jensens skildring af maskinerne på
verdensudstillingen i Paris 1900 (Den
gotiske Renaissance
(1901)). Her indfanger han i et både intensiveret og samtidig
globaliseret nu, hvordan dampskibe, lokomotiver og telegrafi gør
"alle Jordens Steder lige". Det er denne omfattende moderne
bevidstheds frembrud, også |
. |

Pissarro: Le Boulevard Montmartre,
Eftermiddag, Solskin
Se maleri i større format

Pissarro: Le Boulevard Montmartre,
Eftermiddag, Regnvejr
Se maleri i større format

Pissarro: Le Boulevard Montmartre,
Nat
Se maleri i større format |
reportagejournalistikken og
omnibusavisen bidrager til at fremme og befæste.
Pointen er da for det første, at ved at
forbinde det moderne gennembrud i journalistikken
(reportagejournalistikken) med det nogenlunde samtidige gennembrud i
litteraturen forlenes opbruddet inden for journalistikken med et
bredere bevidsthedshistorisk perspektiv.
For det andet ligger der en pointe i en
grundig beskæftigelse med den tidlige reportagejournalistik, fordi
genrenormen i genrens etableringsfase er så synlig, og fordi
reportagejournalistikken bliver normsættende for journalistikken
frem til vor egen tid.
|