Mindmap

24/05/04

Startside
Stikord til kritik af oplæg
Mindmap

 

At arbejde med mindmap i historie:

 1. Diskuter i gruppen, hvilket overordnet spørgsmål forfatteren

 besvarer i afsnittet. Er der tale om, at hun/ han beskæftiger sig med

 a. årsager til noget,

 b. indholdet af noget eller

 c. konsekvenser af noget?

 2. Hold udkig efter sætninger, der viser, hvordan forfatteren har disponeret sin tekst og brug dem som en struktur i din mindmap. (fx.: Den nazistiske magtovertagelse fik såvel politiske som sociale følger for Tyskland…)

3. Beskæftiger forfatteren sig med nogle årsagssammenhænge, som I

 kan illustrere ved hjælp af pile?

 4. Hvilke hvorfor-spørgsmål kan man stille til teksten?

 5. Find centrale begreber i teksten og diskuter, om der er nogle af

 dem, der er overordnede i forhold til andre. Brug de overordnede som centrale punkter i jeres mindmap og fremhæv dem for eksempel ved en understregning, en bolle rundt om eller lignende..

 

 6. Hvilken betydning har overskriften for tekstens indhold? Med andre ord: Hvorfor har forfatteren netop valgt denne overskrift?

 

7. Er det oplagt at tegne en tidslinje med de vigtigste årstal eller pyramider, der viser hierarkiet i et samfund, en familie eller lignende?

 

8. Tegn mindmappen på et stykke papir med mørk pen (ikke blyant),

 så vi kan lave en overhead af den og fremlæg den for klassen.

 

9. Hvis I har tid: Diskuter, om I savner nogle informationer i denne

 vejledning.

 

 Jeg glæder mig til at se resultatet.

 

 God arbejdslyst ønsker

 

                                                                                                                                   Gönke

 

 

Startside | Stikord til kritik af oplæg | Mindmap

Dette sted blev sidst opdateret 24. maj 2004