At arbejde med mindmap
i historie:
1. Diskuter i gruppen, hvilket overordnet spørgsmål
forfatteren
besvarer i afsnittet. Er der tale om, at hun/ han
beskæftiger sig med
a. årsager til noget,
b. indholdet af noget eller
c. konsekvenser af noget?
2. Hold udkig efter sætninger, der viser, hvordan
forfatteren har disponeret sin tekst og brug dem som en struktur i
din mindmap. (fx.: Den nazistiske magtovertagelse fik såvel politiske som
sociale følger for Tyskland…)
3. Beskæftiger forfatteren sig med nogle
årsagssammenhænge, som I
kan illustrere ved hjælp af pile?
4. Hvilke hvorfor-spørgsmål kan man stille til
teksten?
5. Find centrale begreber i teksten og diskuter, om
der er nogle af
dem, der er overordnede i forhold til andre. Brug de
overordnede som centrale punkter i jeres mindmap og fremhæv dem for eksempel
ved en understregning, en bolle rundt om eller lignende..
6. Hvilken betydning har overskriften for tekstens
indhold? Med andre ord: Hvorfor har forfatteren netop valgt denne
overskrift?
7. Er det oplagt at tegne en tidslinje med de vigtigste
årstal eller pyramider, der viser hierarkiet i et samfund, en familie eller
lignende?
8. Tegn mindmappen på et stykke papir med mørk pen
(ikke blyant),
så vi kan lave en overhead af den og fremlæg den for
klassen.
9. Hvis I har tid: Diskuter, om I savner nogle
informationer i denne
vejledning.
Jeg glæder mig til at se resultatet.
God arbejdslyst ønsker
Gönke