AT SE BILLEDER
Forløbet er knyttet til Grundbogen Billeder Billeder, udgivet af dansklærerforeningen/FFS og tilhørende videogram
Yderligere er de forskellige afsnit linket til uddybende materiale på www.textanalyse.dk
INDHOLD:
1. Analysemodel 2. Komposition 3. Rum 4. Synsvinkel 5. Bevægelse 6. Opgaver til "rum, synsvinkel og bevægelse" 7. Lys 8. Farver
|
FOKUS: Hvordan formelle iagttagelser får betydning for den videre analyse og fortolkning af et billede ...
ANALYSEMODEL (følg linket og få uddybet punkterne i modellen)
1. Hvilken slags billede? 2. Hvem har malet/fotograferet? 3. Hvad fortælles der om? 4. Hvordan fortælles der? - Komposition - Rum, synsvinkel, bevægelse - Lys, farver |
1. Midterkomposition
Baitz: Plakat til filmen Panserkrydseren Potemkin, 1925. Einsteins film handler om Panserkrydseren Potemkins rolle i den mislykkede revolution i 1905, der blev set som et varsel om den russiske revolution i 1917.
2. Venstre komposition
Reklame for Fanta. Bagsiden af Anders And & Co. 04.09.1978
3. Geometrisk figur-komposition: Den regelmæssige trekantform/pyramideformen + cirklen
Antonio og Piero Pollaiuolo: Den hellige Sebastians Martyrium, 1475. St. Sebastian var officer i den kejserlige garde i Rom under Diokletian. Da det blev opdaget, at han var kristen, blev han dømt til at blive dræbt med pile. Bueskytterne efterlod Sebastian som død, men hans sår blev plejet af en anden martyrs enke. Da Diokletian hørte dette, lod han Sebastian dræbe med knibler.
James Sharples og George Greatbach: Fagforeningsemblem og medlems certifikat, 1852.
4. Diagonalkomposition
Gustave Courbet: De sovende, 1866
5. Komposition med udgangspunkt i det "gyldne snit"
Wilhelm Marstrand: Det Waagepetersenske familiebillede, 1836
BESKÆRING
Forgrund, mellemgrund og baggrund:
Peter Isaacsz: Hertug Frederik, den senere kong Frederik 3. som dreng, 1615.
Varme farver i forgrunden - koldere farver jo længere vi bevæger os bagud i billedet...
Paolo Uccello: St. Georg og dragen, 1404-06
Centralperspektivet (enerådende fra slut 1400-tallet til slut 1800-tallet)
Breugel: Dødens Triumf
Brud med Centralperspektivet (modernisme)
Hanna Höch: Dada-Ernst, 1920-21
1. Normalperspektiv
Reklame for Triumf. Helside i Alt for Damerne, nr. 12, 1981
2. Frøperspektiv
Anonym: Fredsmøde i St. Cloud, juli 1936. Billedet er fra et pressefoto fra et massemøde i parken i st. Cloud under den antifascistiske folkefrontsregering i Frankrig (1936-38)
3. Fugleperspektiv
Statisk
James Sharples og George Greatbach: Fagforeningsemblem og medlems certifikat, 1852.
Dynamisk
Segrelles: Forside til Heavy Metal, november 1981
Slagskygge og egenskygge
Belysningslys
Clair-obscure
Symbolsk lys
Brud med regler for lyssætning
1. Kulørte farver: Grundfarver/primærfarver (RØD - BLÅ - GUL) - sekundærfarver (blanding af primærfarver) - tertiærfarver (blanding af sekundærfarver)
2. Neutrale farver (sort, hvid, grå)
3. Farveharmonier:
Kuldeharmoni
Varmeharmoni
Farver og den følelsesmæssige stemning - vil ofte afhænge af den sammenhæng, de virker i ...
BLÅLIGE/GRØNLIGE FARVER | GULLIGE/RØDLIGE FARVER |
KOLD | VARM |
SKYGGEFULD | SOLRIG |
BEROLIGENDE | OPHIDSENDE |
TYND | TÆT |
FJERN | NÆR |
LET | TUNG |
FUGTIG | TØR |
4. Farvekontraster
* Komplementærkontrasten
GUL | VIOLET |
GULVIOLET | BLÅVIOLET |
ORANGE | BLÅ |
RØDORANGE | BLÅGRØN |
RØD | GRØN |
RØDVIOLET | GULGRØN |
Eksempel 4
5. Farvesymbolik (se link: Farverne)
Eller se link på www.wikipedea.dk
Farvesymbolik vil ofte afhænge af den sammenhæng, de indgår i ...