AT SE BILLEDER

 

Forløbet er knyttet til Grundbogen Billeder Billeder, udgivet af dansklærerforeningen/FFS og tilhørende videogram

Yderligere er de forskellige afsnit linket til uddybende materiale på www.textanalyse.dk

INDHOLD:

 

1. Analysemodel

2. Komposition

3. Rum

4. Synsvinkel

5. Bevægelse

6. Opgaver til "rum, synsvinkel og bevægelse"

7. Lys

8. Farver

9. Opgaver til Farver

 

Michael Kvium

 

 

FOKUS: Hvordan formelle iagttagelser får betydning for den videre analyse og fortolkning af et billede ...

 

ANALYSEMODEL (følg linket og få uddybet punkterne i modellen)

 

1. Hvilken slags billede?

2. Hvem har malet/fotograferet?

3. Hvad fortælles der om?

4. Hvordan fortælles der?

- Komposition

- Rum, synsvinkel, bevægelse

- Lys, farver

 

KOMPOSITION

 

 

1. Midterkomposition

 

 

 

 

 

 

 

 

Baitz: Plakat til filmen Panserkrydseren Potemkin, 1925. Einsteins film handler om Panserkrydseren Potemkins rolle i den mislykkede revolution i 1905, der blev set som et varsel om den russiske revolution i 1917.

 

2. Venstre komposition

 

Reklame for Fanta. Bagsiden af Anders And & Co. 04.09.1978

 

3. Geometrisk figur-komposition: Den regelmæssige trekantform/pyramideformen + cirklen

 

Antonio og Piero Pollaiuolo: Den hellige Sebastians Martyrium, 1475. St. Sebastian var officer i den kejserlige garde i Rom under Diokletian. Da det blev opdaget, at han var kristen, blev han dømt til at blive dræbt med pile. Bueskytterne efterlod Sebastian som død, men hans sår blev plejet af en anden martyrs enke. Da Diokletian hørte dette, lod han Sebastian dræbe med knibler.

 

James Sharples og George Greatbach: Fagforeningsemblem og medlems certifikat, 1852.

 

4. Diagonalkomposition

 

Gustave Courbet: De sovende, 1866

 

5. Komposition med udgangspunkt i det "gyldne snit"

 

Wilhelm Marstrand: Det Waagepetersenske familiebillede, 1836

 

BESKÆRING

 

 


RUM

 

Forgrund, mellemgrund og baggrund:

 

Peter Isaacsz: Hertug Frederik, den senere kong Frederik 3. som dreng, 1615.

 

Varme farver i forgrunden - koldere farver jo længere vi bevæger os bagud i billedet...

 

Paolo Uccello: St. Georg og dragen, 1404-06

 

Centralperspektivet (enerådende fra slut 1400-tallet til slut 1800-tallet)

 

Breugel: Dødens Triumf

 

Brud med Centralperspektivet (modernisme)

 

Hanna Höch: Dada-Ernst, 1920-21

 


SYNSVINKEL

 

1. Normalperspektiv

 

Reklame for Triumf. Helside i Alt for Damerne, nr. 12, 1981

2. Frøperspektiv

 

Anonym: Fredsmøde i St. Cloud, juli 1936. Billedet er fra et pressefoto fra et massemøde i parken i st. Cloud under den antifascistiske folkefrontsregering i Frankrig (1936-38)

 

3. Fugleperspektiv

 

Eksempel 1

Eksempel 2

 


BEVÆGELSE

 

Statisk

 

James Sharples og George Greatbach: Fagforeningsemblem og medlems certifikat, 1852.

Eksempel 2

 

Dynamisk

 

Eksempel 1

Eksempel 2

 

Segrelles: Forside til Heavy Metal, november 1981

 


LYS

 

Slagskygge og egenskygge

 

 

Belysningslys

 

 

Clair-obscure

 

 

Symbolsk lys

 

 

Brud med regler for lyssætning

 


FARVER

 

Johannes Ittens farvecirkel

 

1. Kulørte farver: Grundfarver/primærfarver (RØD - BLÅ - GUL) - sekundærfarver  (blanding af primærfarver) - tertiærfarver (blanding af sekundærfarver)

 

2. Neutrale farver (sort, hvid, grå)

 

3. Farveharmonier:

 

Kuldeharmoni

 

Varmeharmoni

 

 

 

 

 

 

 

 

Farver og den følelsesmæssige stemning - vil ofte afhænge af den sammenhæng, de virker i ...

Eksempel 1

 

BLÅLIGE/GRØNLIGE FARVER GULLIGE/RØDLIGE FARVER
KOLD VARM
SKYGGEFULD SOLRIG
BEROLIGENDE OPHIDSENDE
TYND TÆT
FJERN NÆR
LET TUNG
FUGTIG TØR

 

4. Farvekontraster

* Komplementærkontrasten

 

GUL VIOLET
GULVIOLET BLÅVIOLET
ORANGE BLÅ
RØDORANGE BLÅGRØN
RØD GRØN
RØDVIOLET GULGRØN

 

Eksempel 1

Eksempel 2

Eksempel 3

Eksempel 4

 

 

5. Farvesymbolik (se link: Farverne)

Eller se link på www.wikipedea.dk

Farvesymbolik vil ofte afhænge af den sammenhæng, de indgår i ...