Se dagens lys
"Hvis du vil have et billede af fremtiden, så forestil dig
en støvle, der tramper på et menneskes ansigt - i evighed", skriver Georg Orwell i dystopien 1984.
Og efter 2. verdenskrig afløses de tidligere utopiske forestillinger om
mennesket i balance med sine omgivelser i en fornuftig og social orden af
den kolde krig og angsten for atombomben. Frygten for mennesket som en
masse af ensartede, tilpassede individer og for den undertrykkende magt
bliver mere og mere usynliggjort, fx. af den kommercielle kulturindustri,
hvilket resulterer i en afmægtig fremmedgørelse.
Den modernistiske skrivemåde, som allerede i
mellemkrigstiden var normen i Europa, slog først for alvor igennem i
Danmark efter 1945. Den er en fællesbetegnelse for tendenser i
litteraturen og kunsten, som engagerer sig i det moderne, forstået som
storbyens stemninger, industrialismens fremmedgørelse og psykologiens
afdækning af sjælelivet. Modernisterne beskriver den moderne splittede og
kaotiske virkelighed - angsten, ensomheden, kontakt- og identitetsløsheden
- i et ofte radikalt eksperimenterende formsprog.
Den engelske forfatter forfatter William Godings
Fluernes Herre (1954) er en moderne dystopisk udgave af Robinson
Crusoe-historien. En gruppe engelske skoledrenge mellem 6 og 15 år
strander under en atomkrig på en øde ø, og romanen skildrer et
civiliseret, demokratisk samfunds sammenbrud og forvandling til en
voldsdyrkende, autoritær og primitiv krigerstamme. Når den tynde
kulturfernis skraldes af, bliver mennesket et vilddyr.
Ray Bradbury er en af tidens store, amerikanske science
fiction-forfatter. I 1953 udkommer dystopien Fahrenheit 451, hvis
titel hentyder til den temperatur, ved hvilken papir antændes og bryder i
brand. Ulig Huxleys Fagre nye verden, hvor den teknologiske
udvikling er grundlaget for de sociale forandringer, er selve grundlaget
hér socialt: store menneskegruppers holdninger og handlinger. Bogens
hovedperson, brandmanden Montag, kommer en dag i tvivl om det gode i den
fagre nye verden, han lever i, hvor det er forbudt at eje og læse bøger.
Efter en dramatisk flugt slipper Montag ud i skovene omkring byen, og her
møder han andre mennesker, der vandrer omkring og citerer fra
verdenslitteraturens mesterværker, for at denne udødelige litteratur ikke
skal gå til grunde.
Et storstilet forsøg på en moderne skabelsesberetning er
Inger Christensens digtsamling Det (1967), hvor "det" både er "det
hele" (sproget, verden, samfundet) og et ord, et demonstrativt pronomen.
Det er en bog om mennesket i ordets og virkelighedens verden. Digtet "Et
samfund ..." er en utopi mod magtens verdensorden, der gør
menneskene fremmede for hinanden og så forstenede, at den eneste udvej er
at bygge en by, der skal være "blød som en krop".
Med ungdoms- og studenteroprøret i 1960erne dukker der en
ny utopitænkning op. I 1968 havde de parisiske studenter skrevet på
universitetets mure: "Al magt til fantasien", og i Danmark slår denne
venstreorienterede modoffentlighed ud i et oprør mod såvel det
kapitalistiske system som velfærdsstatens forbrugerisme. I 70erne får
utopitænkningen konkrete udtryk i en række græsrodsbevægelser. I disse
sættes et idealsamfund op omkring menneskelighed, tolerance,
decentralisering og solidaritet hvor mennesker bor, arbejder og fungerer i
mindre kollektive enheder, og hvor livssammenhænge ikke - som i det
borgerlige samfund - er splittet op i forskellige sfærer: privat og
offentlig, arbejde og fritid, kunst og politik osv.. Desuden får ungdommen
nu sin egn særlige (sub)kultur med tøj, rockmusik, elektroniske medier,
seksuel frigørelse osv..
Et samlet udtryk for disse bestræbelser er Henning Kløvedal
Prins og Ebbe Kløvedal Reichs Langelands-manifestet - en skitse til
Danmark fra 1972. Heri opstilles syv krav:
-
Retten til rene, naturlige omgivelser.
-
Retten til fælleseje af jord og produktionsmidler.
-
Retten til et tæt, menneskeligt fællesskab.
-
Retten til rådighed over egen arbejdskraft.
-
Retten til fri undervisning.
-
Retten til fri kommunikation.
-
Retten til fri færdsel.
Sven Holms Min elskede - en skabelonroman (1968) er
en fremtidsvision med en skitse til en helt ny livsform, hvor alle
muligheder for at opnå en varig lykketilstand er til stede. Det er en
storbyskildring med mange brudstykkeagtige billeder eller skabeloner af
forkrøblede eksistenser og samværsformer, hvor fantastisk og realisme,
ironi og grotesk komik, og lyrik og dramatik veksler. Romanen er en
blanding af utopi og dystopi, og den slutter med et dobbelttydigt svar på
spørgsmålet, om forfatteren selv tror på sin utopi: "Ikke fuldt og fast.
Det er et forslag, omen det er alvorligt nok". Utopien er således
kortvarig, men alligevel et korrektiv.
En række feministiske utopier kom i 70erne. Her er der tale
om særlige kvindelige idealsamfund, matriarkater, koblet med angsten for
atomkraft, forurening og ressourcespild. Til forskel fra mange tidligere
utopier er de feministiske ofte mere realistiske, forstået således at der
er dynamiske, viser samfund og individer i bevægelser, som en proces med
indbyggede konflikter. Her skal nævnes Joanna Russ' Kvindemennesket
(1975), Marge Piercys Kvinde ved tidens rand (1976), Vonda
McIntyres Den hellige gift (1978) samt Magaret Atwoods dystopi
Tjenerindens fortællinger (1985). Ursula Le Guins De udstødte (1974)
er en politisk fabel om to grundlæggende forskellige samfund: den frodige
og rige planet Urras og den visnende og fattige Annares. Den første er
kapitalistisk, den anden anarkistisk.
Den norske, kvindelige forfatter Gerd Brantenbergs Egalias
døtre (1977) skal ses i denne sammenhæng, med dens matriarkat og totale
omvending af kønsrollesystemet og magten. Og i Danmark udtrykker Marianne
Larsens utopier drømmen om et fællesskab hinsides angsten, ensomheden og
isolationen.
Den italienske forfatter Italo Calvino beskriver i De
usynlige Byer (1977) utopiske byer som alternativer til kæmpebyer som
Los Angeles og Kyoto-Osaka, centrumløse byer uden begyndelse og slutning.
Romanen er en dialog mellem eventyret Maco Polo og den kinesiske Kublai
Khan. Marco Polo fortæller om alle byerne i kejserens rige, som han har
besøgt. Og de fremstår ikke som virkelige byer, men som billeder på
menneskenes drømme og mareridt. Byerne opdeles i to kategorier: de "der
gennem årene og forandringerne fortsætter med at give længslen deres form"
og de, "hvor længslen enten til sidst udsletter byen eller udslettes af
den".
Svend Åge Madsens Se dagens lys (1980), som kan
sammenlignes med Tre verdner, skildrer "udskiftningssamfundet" - en
dystopisk verden, som tilsyneladende ikke er opdelt mellem de styrende og
de styrede, og tilsyneladende ikke regeret af en diktator eller et parti.
Her bestemmer masserne gennem datamaskinen "Madam Datam". Arbejde,
partner, børn og bolig udskiftes hver dag i dette tilsyneladende perfekte
informations- og kommunikationssamfund. Men da den mandlige hovedperson
Elef ønsker at tilbringe flere dage og nætter med kvinden Maya, som han
har forelsket sig i - og altså ønsker at skabe en sammenhængende
livshistorie, der bygger på fastholdelse, erindring og gentagelse - bliver
de begge udstødt af samfundet.
1980ernes lyrikere tematiserer både utopierne og
dystopierne. For dem handler det knap så meget om at blive lykkelige som
om at affinde sig med afmægtigheden. De er optaget af drømmen om
jeg-følelse, kropslig sanselighed, storbyen og litteraturen, som bliver
fire sider af samme sag. Den ny lyrik leverer gennemgående en kritik af
den eksistentielle muligheder de unge tilbyder af det
gennemkommercialiserede, udsigtsløse og institutionaliserede samfund.
Heroverfor sættes drømmens, nattens, rusens og utopiens verden.
Michael Strunges "Natmaskinen" er
et bevidsthedsforløb eller en proces. Her nedbrydes de samfundsmæssigt
skabte roller og masker, som sjældent tillader drømme og længsler. Digtet
munder ud i en biologisk utopi. De to sidste linjer er, hvad Strunge selv
kaldte "fremtidsminder", et håb baseret på mindet om "dengang jorden var
hav" og "vi" var encellede organismer. Hele Strunges forfatterskab er
spændt op mellem en utopisk og dystopisk dimension.
I østlandene har der været en solid utopisk og dystopisk
tradition. I det tidligere østtyskland skrev Stefan Heym Eventyr for
kloge børn (1975), Christoph Hein og Günter de Bruyn skrev satiriske
udfald mod det folkedemokratiske idealsamfund, og Sarah Kirsch skrev om
valget mellem at opgive sig selv eller staten. Den måske betydeligste
Christa Wolf, skriver om kvindernes deltagelse i kulturen,
fredsbevægelserne og om europæisk identitet som konkrete utopier. For Wolf
er kunsten det mest velegnede medie for utopierne: "Digtningen er
beslægtet med utopiens væsen, hvilket betyder, at den har en smertelig
tilbøjelighed for det absolutte. Menneskenes flertal udholder ikke den
højt proklamerede utilfredshed med det reducerede liv, som de selv må
affinde sig med".
|