Utopia tur/retur
Tidsrummet
1500-1800 rummer mange begejstrede utopier. Det er Columbus' opdagelse af
Amerika, som sætter gang i drømmene om ukendte ideallande med store
guldskatte, Eldoradoer. Udforskningen af andre, fremmede verdner i Afrika
og Østen var ligeledes medvirkende til, at de geografiske verdensbillede
ændredes: Fra et geocentrisk til et heliocentrisk, dvs. solen og ikke
længere jorden står i centrum. Mange udvandrer fra Europa, bla. for at
undgå religionsforfølgelser og enevældens undertrykkelse i 1600 - og 1700
tallet.
I begyndelsen af renæssancen, 1500 tallet, fandtes der i
Europa en lille lærd, intellektuel elite, der blev betydelige
repræsentanter for humanismen. Humanismen er den
nyorientering i europæiske åndsliv, der - i modstrid med den dogmatiske
katolske kirke - søger et nyt ideal: Personlighedens frie udfoldelse og en
kultur på et rent menneskeligt grundlag. Bredt kan man sige, at humanismen
er en livsanskuelse præget af harmoni, helhedsforståelse og
medmenneskelighed, som bygger på en samfundsbegrundet moral. Nogle af de
kendteste humanister er den tyske filosof Nicolaus Cusanus, de franske
Guillaume Budé, François Rabelais og Michel de Montaigne, det italienske
multi-geni Leonardo da Vinci, den måske betydeligste, hollænderen Erasmus
af Rotterdam, og den engelske forfatter og statsmand Thomas More. Fælles
for disse mellem- og nordeuropæiske humanister var, at de havde et
tilhørsforhold til de politiske magthavere som diplomater og rådgivere.
Desuden tog de alle afstand fra spekulativ tænkning og slog til lyd for en
empirisk tænkemåde - at se oplevelsesformer, livssammenhænge og
adfærdsmønstre som baseret på erfaring og fornuft. Et tredje fællestræk er
pacifismen og tolerancen som et grundlæggende synspunkt. Udbredelsen af
humanismens tanker kunne finde sted pga. den epokegørende opfindelse af
bogtrykkerkunsten.
Renæssancens utopiske byplanlægning havde to formål: På den
ene side at skabe et billede af den ideale stat, og på den anden side at
give det et praktisk konkret udtryk gennem selve planlægningen og
opbygningen af idealbyer. Byen og det enkelte hus skulle være både utopi,
kunstværk, levende organisme og magtfaktor. Fx var paladset i Urbino i
Norditalien både hus og stat, og idealbyen kunne både huse et samfund og
udgøre et æstetisk, eksemplarisk bygningsværk.
Forudsætningerne
for Thomas Mores Utopia (1516) er både litterære, nemlig myter og sagn om
guldalderen, satirer over disse, samt Platons værker, og humanismen i
Mores egen samtid.
Romanen Om den bedste statsforfatning og om den nye ø
UTOPIA er en dialog mellem to forskellige grundholdninger. 1. del
indeholder voldsomme angreb på samtidens engelske samfund, især dets
forvaltning af retfærdighed og straf. 2. del er inspireret af Mores gode
ven Erasmus af Rotterdam, og det er den utopiske del. Her beretter
fortælleren, den portugisiske sømand Raphael Hythlodeus, i en lang monolog
om det nye ur-kommunistiske Utopia, som han har besøgt på en rejse. Og
læseren blier til stadighed belært om, hvordan moderne samfund - ved at
følge utopiernes skikke - kunne være.
Ser vi på romanen i forhold til den utopiske genremodel, er
forholdet:
-
Referencen fra den opdigtede til den faktiske
virkelighed etableres gennem henvisninger til samtidens kendte forhold
og personer (nye handelsaftaler i Nederlandene i 1515, Amerigo Vespuccis
opdagelsesrejser etc.) Desuden bidrager de mange indledende breve fra og
til Thomas More til en illusion om dokumentarisme, som henvisning til en
"virkelig" verden.
-
Det eventyrlige element er ikke fremtrædende. Vi
hører kun om rejsen til eventyrøen Utopia samt om forskellige fremmede
folkeslag.
-
Statsbeskrivelsen i 2. del er en systematisk
gennemgang af ideallandets politiske, økonomiske, sociale og personlige
forhold.
-
Kritikken og satiren findes direkte i 1.
del og indirekte i 2. del. De nye friheds- og lighedsdrømme er rettet
mod samtidens stands- eller klassesamfund.
-
Personerne er talerør for idéer og ikke levende
mennesker af kød og blod - de er uden personlige konflikter, gennemløber
ingen psykologisk udvikling. Desuden kan man sige, at Thomas More ikke
entydigt giver sig til kende. Begivenhederne opleves gennem fortælleren
Raphael Hythlodeus, men refereres af forfatteren More. Således afsluttes
- og måske med ironiske distance til det fortalte - romanens 2. del med
en skeptiske kommentar til dette idealland: "Mens han (RH) talte, kom
jeg (TM) i tanker om ikke så få indvendinger mod det jeg hørte om
Utopiernes sæder og love og som forekom mig ganske urimeligt ...".
De vigtigste begreber i utopiernes livsopfattelse er
fornuft og lykke. Den kunne kaldes stoisk og og epikuræisk, eller
ligevægtig og nydelsessyg. Utopierne sætter lykken højest, men enhver
udfoldelse af glæde, fornøjelse og lykke skal finde sted i fornuftens
regi. Ideallandets etik opstiller tre principper. For det første er
alle lige, hvorfor der også skal være fælles ejendomsret, ligelig
fordeling af samfundsgoderne, ingen arbejds- og klassedeling. For det
andet viser princippet næstekærlighed og humanitet
sig i omsorgen for syge og gamle, foragten for vold og respekten for
andres meninger. Endelig er det nyttige og den nyttige
borger er grundlæggende princip i Utopia.
Landets demokratiske forfatning udøves i undervisning og
opdragelse, udformning af enkle love, en fornuftig retspleje, en rimelig
strafferet og en fredelig udenrigspolitik. Ulykkerne i de faktiske
samfund, siger More, skyldes grundlæggende den private ejendomsret og har
som resultat magthavernes dumhed, som atter fører til samfundsmæssige
uretfærdigheder, der ingen resulterer i asociale tilstande og ulykkelige
mennesker. Afgørende er måden, samfundsværdierne fordeles på, for det er
den, der udløser spændingerne mellem udbyttere og udbyttede, undertrykkere
og undertrykte.
Dette dydens idealland fremstår ikke helt entydigt. Utopia
er også landet med dobbeltmoral og fornuftens tyranni, et land hvor
lighedsprincipper kun gælder på magthavernes betingelser - og på mændenes.
Al privatejendom og familieliv er ophævet, og før- og udenomsægteskabelig
sex straffen. Således fremstiller den første store, europæiske utopiske
roman en institutionaliseret euforisk lykketilstand, men samtidig magtens
og autoritetens problem: Der er ikke langt fra den ideelle medbestemmelse
til den faktiske umyndiggørelse.
Den franske renæssanceforfatter François Rabelais er blevet
set i lyset af en folkelig
modkultur,
karnevalskulturen, der med sine groteske overdrivelser af kroppens
funktioner, sin stærkt sanselige
og detaljerede seksuelle karakter, og med latteren som våben udfordrer
magten og autoriteterne. Denne
folkelige modkultur - sat over for kirkens næsten altdominerende
autoritære livssammenhænge - er en væsentlig del af
Rabelais' 5 bindsværk Gargantua og Pantagruel fra midten af 1500
tallet.
Den måske
kendeste utopiske rejseroman fra 1700 tallet er den irsk-engelske
forfatter Jonathan Swifts Gullivers rejser. Romanen
er en blanding af utopi og dystopi: Spejlsatiren. Den giver sig ud for at
være en autentisk rejseskildring, skrevet af den
"virkelige" Lemuel Gulliver. Bogen består af fire dele eller rejser, og
Gullivers personlige udvikling ses parallelt med rejserne: Hans tro på
mennesket svigter gradvist. På sine rejser oplever Gulliver det
eventyrlige i form af dværge, kæmper, en flyvende ø, udødelige
væsner og talende heste. Romanen
rummer forskellige statsbeskrivelser: Samtidens engelske og franske
politik (2. rejse, til Brobdingnag), oplysningstidens filosofiske
indvirkning på politik (3. rejse, til Laputa mm.), og den utopiske politik
(4. rejse, til de talende hestes "houyhnhnmernes" land, (udtales hwi' nims)).
Kritikken og satiren i denne 4. del går på Gullivers erkendelse af sig
selv som en korrupt "yahoo", et ond, grådigt, tyvagtigt menneskelignende
væsen - over for de talende hestes dydige og fornuftige livsstil. Swifts
ironi ligger bla. i, at mennesket på hans tid blev opfattet som et "animale
rationale", et fornuftsdyr. Men da Gulliver bliver konfronteret med ægte
fornuftsdyr, nemlig de talende heste, ser han klart at dette ideal er
uopnåeligt.
Selve rejse- og spionlitteraturen kan ses som et resultat
af den udvidelse af synsfeltet, der i og efter renæssancen fandt sted
inden for næsten alle områder af samfunds- og bevidsthedslivet: Den
moderne naturvidenskab grundlægges, den nye empiriske filosofi, der bygger
på logiske iagttagelser, fortrænger den spekulative og metafysiske.
Fremmede verdensdele koloniseres, og der kommer et vældigt opsving inden
for handel og industri, og dermed et nyt, selvbevidst og samfundsengageret
borgerskab.
Ludvig Holbergs Niels Klim
Holberg skrev, ligesom Thomas More,
sin utopiske roman (1741) på datidens intellektuelle sprog, latin. I den
indgår samtidens oplysningsfilosofi, statsteorier, pædagogik, jura mm. -
den er altså en slags kultursyntese med en didaktisk grundholdning. Og
vejen til europæisk berømmelse lå klar: Bogen udkom i flere oplag,
oversattes i løbet af kort tid til 7-8 sprog, og den er foreløbig oversat
fire gange til dansk. Også salgsmæssigt blev romanen en succes, selvom den
blev angrebet fra to sider i Danmark: Af pietisterne og af en juridisk
professor. Selv skriver Holberg: "Bogen satte heele Byen (København) i
Bevægelse; man hørde allevegne Snak og mange Fortolkninger helst hos dem,
som ikke havde læst Bogen" (Tredie Levnetsbrev, 1743).
Som forudsætninger for sin egne værker nævner Holberg selv
i "Forberedelse" til Moralske Tanker (1744) "den bekiendte Engelske
Doctor Swift" hvis Gullivers rejser er "en sammenblanding af
Skiemt og Lærdom, dog saaledes at det første derudi prædominerer. Udi
Klims Underjordiske Rejse ere ogsaa begge Deel, men besyndelig det
sidste: THis der indeholdes saa mange Characterer,
at man deraf kand forsynes med Materialier til et heelt Moralsk
Systema." Holbergs traditionsbevidsthed er tydelig, hvilket fremgår af
en række lån og ligheder. Og ligesom han tidligere med komedierne havde
søgt at give rollen som en dansk Moliére, så ville han med Niels Klim
skabe et dansk modstykke til en europæisk rejseroman.
Holberg gør flittigt brug af citater og kommenterer på den
måde teksthistorien på den måde teksthistorien. Citat-teknikken fungerer
som et litterært alibi over for de kritiske læsere. Og endelig får romanen
et humoristisk og ironisk præg i mødet mellem den naive Klim og den
lærdom, det vid og den satire, citaterne afspejler. Formålet med Niels
Klim er, som med de fleste af Holbergs værker, at oplyse, bringe til
fornuft, belære og moralisere.
Niels
Klim styrter gennem et hul i jorden ned i jordens indre, hvor han lander
på planeten Nazar. Planeten består af mange forskellige
samfund, der er befolket med mange mærkelige indbyggere: Træer,
strygeinstrumenter, aber. Sæder og skikke er overalt vendt på hovedet i
forholdt il Niels Klims liv på jorden.
Romanens struktur er:
-
(Kap. II-VIII) Opholdet i fyrstedømmet Potu (læs bagfra),
hvor idealet, hvor godt det kunne være, fremstilles.
-
(Kap. IX) Rejsen omkring Nazar og besøgene i de forskellige
enkeltstater, som viser, hvordan det går, når de enkelte idealer ikke ses
i sammenhæng.
-
(Kap. X) Rejsen til Firmamentet, hvor overfladiskheden
udstilles, og de enkelte sæder og skikke er løsrevet fra deres oprindelige
sammenhæng.
-
(Kap. XI) Sejladsen til Vidunderlandene, som er en blanding
af godt og skidt.
-
(Kap. XII-XV) Opholdet i Qvama, som er den endelige og
endegyldige civilisationskritik. Læseren præsenteres for skræmmebilleder,
der viser, hvor galt det går, når samfundet styres af egoister,
ufornuftige, magtsyge og forfængelige mennesker. Yderligere er der en
pointe i, at de to første steder er befolket med træer, de følgende to med
dyr, og det femte med mennesker. Hér skaber Niels Klim sit "femte Monarkie",
men bruger, hvad han tidligere har lært, så overfladisk, uforstandigt og
magtbegærligt, at det fører til storhedsvanvid og katastrofe.
Ser vi nu på romanen i forhold til den utopiske genremodel,
er forholdet dette:
-
Referencen fra den opdigtede til den faktiske
virkelighed etableres gennem selve afsættet fra virkeligheden, altså
faldet gennem hullet ned i den underjordiske verden. Desuden er der
udgiveren Abelins fortale og omtale af Klims sønner, som foranlediger
nogle vidner til at udgive en "autentisk Attest" for de læsere, der måtte
drage historiens sandhed i tvivl. Formålet er naturligvis at forlene
jegfortælleren Niels Klim med den størst mulige troværdighed og samtidig
at distancere den ansvarlige forfatter fra selve beretningen - af
sikkerhedsmæssige grunde i et enevældigt land med censur og begrænset
ytringsfrihed.
-
Det eventyrlige kommer til udtryk i den måde, den
underjordiske verden, "Subterraneum", er befolket på: Træerne og de
talende dyr - de anderledes, overdrevne og karikerede fantasifigurer.
-
Statsbeskrivelsen gennemtrænger romanen med dens
systematiske og detaljerede beskrivelser af politiske, økonomiske, sociale
og menneskelige forhold, fx i afsnittet om "Potuanernes Statforfatning"
(kap. VII).
-
Kritikken og satiren er til stede overalt i romanen.
Den rammer samtidens (u)oplyste enevoldssystemer, dens politiske og
sociale forhold: Intolerancen, fanatismen, fordommene.
-
Personerne er "flade" figurer. Niels Klim er en
fantasiløs person i en fantastisk ramme. Han forbliver den naive,
fordomsfulde og overfladiske rejsende, som først, da han er hjemme igen i
Bergen, når til selverkendelse.
I oplysningstiden taler man om det naturlige lys
(fornuften), den naturlige religion (deismen) og om naturretten, som bla.
hævdede, at alle er født lige og rummer en fornuftens kerne bag skallen.
Denne filosofiske optimisme er det, som beskrives i Potu-afsnittene.
Holbergs roman er således en begejstret og lysende vision om ideallandet -
som jo ikke kunne realiseres, fordi 1700 tallet var fattigt på sociale og
politiske forbedringer.
|